لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

رمزگشایی پیچیده‌ترین فرایندهای سلولی


نقاشی‌ها و طرح‌های علمی دکتر عماد تاج خورشید، بیوفیزیکدان جوان ایرانی دانشگاه «الی‌نویز» آمریکا در ترسیم و تبیین دقیق و قابل درک اسرار حرکت پیچیده مولکول‌های آب و قند از کانال‌های پروتئینی جداره سلول‌ها، توجه محافل علمی و دانشمندان علوم زیستی را برانگیخته است. به گفته دانشمندان این طرح‌ها و نقاشی‌های هنرمندانه زیستی بیشتر شبیه رویدادی بزرگ با اهداف کاملا علمی است ، نه اهداف هنری.طراحی‌ها و نقاشی‌های این فیزیکدان جوان ایرانی که در میان آنها تصاویر انیمیشنی و حتی چندین پیکره و احجام دست ساخت هم دیده می‌شوند ، چگونگی فرایند حرکت مولکول‌های آب و ترکیبات قندی را از کانال‌های پروتئینی جداره سلول‌ها به نمایش گذاشته است.این تصاویر دست ساخته جالب به خوبی درک کاملی از فعل و انفعالات شیمیایی میان اتم ‌ها و مکانیسم‌های مولکولی در تمامی جانداران از جمله انسان‌ها را ترسیم می‌کنند.از سوی دیگر عماد تاج خورشید که این اقدام جالب علمی را با همکاری تنی چند از همکاران علمی ـ تحقیقاتی خود از جمله «یاوانگ» از دانشجویان مقطع دکتری و «کلاوس شالتن» از پروفسورهای برجسته دانشگاه الی‌نویز صورت داده است می‌گوید: ترسیم این تصاویر خود به تنهایی کافی به نظر نمی‌رسد. در عین حال باید بتوان از این تصاویر و نقاشی‌های علمی پیام روشنی در خصوص حرکات مولکولی در جداره سلول‌ها ارائه کرد.به گفته سایر دانشمندان چنین ترسیم‌های علمی به عنوان یکی رویداد مهم علمی در فیزیکی سلولی و اتمی محسوب می‌شود. محققان این برنامه جالب علمی از جمله تاج خورشید دریافتند که این فرایندهای علمی نه تنها به برخی از واژه‌ها و به اصلاح نقاط گذر در حد اتم بستگی ندارد بلکه به این که کانال‌های پروتئینی در حد انگستروم هستند یا نه نیز بستگی دارد.محققان می‌گویند: که این تصاویر به خوبی جزئیات مربوط به این فعل و انفعالات مهم و تبادلات مولکولی را نشان می‌دهند.در همین حال پروفسور شولتن نیز می‌گوید: این نوع فرایند علمی نمونه خوبی یکی از اساس‌ترین و مهمترین فرایندهای بیولوژیکی محسوب می‌شود و در واقع بررسی آنها برای بررسی دقیق‌ اندام‌های حیاتی انسان بسیار مهم و ضروری است. به گفته محققان این برنامه علمی، عدم کارکرد درست و دقیق این فرایندها به طیفی از عوامل از جمله بیماری‌ها بستگی دارد.تاج خورشید در حالی این تصاویر زیبای علمی را ارائه کرده است که در سال گذشته‌، با ارائه توضیح علمی در خصوص حرکات مولکول‌های آبی از کانال‌های غشاهای سلولی که به وسیله پروتیئن‌های به نام «اکواپورین‌ها‌» شکل گرفته‌اند، حیرت محافل علمی را بر انگیخت و حتی به عنوان تجسم فکری برتر سال جایزه مشترک بنیاد ملی علوم آمریکا و مجله علمی «ساینس» را به خود اختصاص داد.تحقیقات دکتر تاج خورشید که در ادامه کشفیات دکتر «پیتر آگره» درباره‌ این پروتئین‌ها انجام شده، نقش موثری در تبیین و توسعه کشفیات این دانشمند دانشکده پزشکی دانشگاه «جان ‌هاوکینز» آمریکا و اعطای جایزه نوبل شیمی 2003 به وی داشته است.از نکات جالب این نقاشی‌های علمی ، رنگ آمیزی دقیق آنها است که بیش از هر نکته‌ای حرکات مولکولی از غشاء سلول‌ها را نمایان می‌سازد.تاج خورشید در این خصوص می‌گوید: ما قصد داشته‌ایم که یک رویداد فعال و داینامیک را به نمایش بگذاریم.اکنون به نظر می‌رسد که تاج خورشید در این زمینه تبدیل به یک پیشرو شده باشد.
این دانشمند 40 ساله ایرانی در ابتدا دروس مربوط به روان‌شناسی را مطالعه می‌کرد سپس مدرک دکتری خود در رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرد پس از آن نیز مدرک دیگری در مقطع دکتری در بیوفیزیک از دانشگاه «هایزنبرگ» آلمان دریافت کرد.وی در آلمان، مطالعه بر روی مدل‌های رایانه‌یی در طرح‌های دارویی و بررسی کانال‌های پروتئینی و جداره سلول‌ها را‌ آغاز کرد.این مطالعات وی را به پروفسور شولتن در دانشگاه الی‌نویز رهنمون ساخت که سال‌ها بود به دنبال آن چه که تاج خورشید در حال بررسی آن بود ، می‌گشت.به این ترتیب تاج‌خورشید از سال 2000 به عنوان محقق پست دکتری در دانشگاه «ایلی‌نویز» آمریکا فعالیت خود را در زمینه شبیه‌سازی رایانه‌یی ساختمان و سازوکار عملکرد پروتئین‌های موثر در انتقال مواد از غشاء سلولها ادامه داد.شولتن توانایی تاج خورشید را در مورد ستایش خود قرار داده و می‌گوید که از توانایی‌هایی او حیرت آور شده بود. آنها توانستند که با شبیه سازی‌های رایانه‌یی گام بلندی در رسیدن به هدف چندین ساله خود بردارند. آنها برای رسیدن به این منظور از یک ابررایانه جهت بررسی 1000 فرایند در طول 10 روز استفاده کردند.به گفته تاج خورشید، تبادلات مولکولی در این فرایند‌ها میان 100 هزار تا 150 هزار اتم در هر یک کادریلیون ( یک میلیون میلیاردم ) ثانیه صورت می‌گیرد.به گزارش ایسنا، تاج‌خورشید که در حال حاضر به تدریس بیوفیزیک در دانشگاه الی‌نویز اشتغال دارد و حتی از این تصاویر نقاشی برای انتقال مفاهیم علمی به دانشجویانش استفاده می‌کند، معتقدست با این که تاکنون به پیشرفت‌های زیادی در ترسیم چنین فرایندهای پیچیده‌ای دست یافته، با این حال هنوز مراحل طی نشده فراوانی برای ارائه تصاویری گویاتر از تبادلات ملکولی در غشای سلول‌ها وجود دارد.

نظرات 9 + ارسال نظر
سیاوش دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 09:16 ق.ظ http://siaavash.blogsky.com

سلام .. خوشوقتم .. ممنون که سر زدید .. این جور که به نظر میاد مطالبتون در سطح بالای علمیه که سخت در حد درک من باشه ولی خیلی زیاد علاقه مندم .. چرا که نگاه به جهان از منظر علم برای به هم ریختن و زدودن افکار و عقاید خرافی رو هم برای خودم و هم جامعه نیازی حیاتی می دونم .. سپاسگذارم .. به زودی خدمممت می رسم .. پاینده و سر افراز باشید

ایدا دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:45 ق.ظ http://ayda007.blogsky.com

عجب وبلاکی داری
حال کردم
بابا دانشمند
الان یه خوردشو خوندم باقی مطالب رو هم وقتی dcشدم میخونم

papiyoon دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:03 ب.ظ http://papiyoon.blogspot.com

سلام خانم دکتر
میگم این مطالب مفید شما رو ما همیشه میخونیم ها
اگه کم کامنت میزاریم ببخش
موفق باشی

آخرین ترانه ی باران*** دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:44 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

دوست گرامی با درودی گرم.............................*
دانش شما را ارج می نهم و تا آنجا که در اندازه های فکری ام
بگنجد از آنها بهره می برم.........
چشم نازنین بروز خواهم کرد
درضمن لطف کن نشان مرا بجای سهیک.....نام تیتر وبلاگم را بنویس...........من آخرین ترانه ی بارانم.......ازشما ممنونم
تندرست و شادکام و هم چنان عاشق باشی.
راستی آی دی شما را در لیست نهادم...هروقت وقت کردی بیا تا بیشتر از دانش شما استفاده کنم.

امیر دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:12 ب.ظ http://khate-kaj.blogsky.com

جالب بود
خیلی خیلی
من که کلی استفاده کردم.

محبوبه دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:13 ب.ظ http://tizhoosh.blogfa.com

سلام.مطالب وبلاگ رو نخوندم ولی معلومه که خیلی سطحش بالاست.حتما وبلاگتونو می خونم.ممنون که اومدی.امیدوارم همچنان به مطالب پربار و آموزنده ات ادامه بدی.خدافظ

فریدون سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.parastu.persianblog.com

اطلاعات خوب و بسیطی در این بلاگ جمع آوری نموده اید که ارزش وقت گذاشتن و خواند ن را دارد . موفق باشید.

TOOKA سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:18 ق.ظ http://www.seek.blogsky.com

TOOKA سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:22 ق.ظ http://www.seek.blogsky.com

Salam...
kami az neveshtehaton khondam...
be nazar webloge jalebi darin... man az kavoshgare opera estefadeh mikonam. mitonam safheye shoma ro save konam... va doost daram kami ham darbareye pezeshki bedoonam.
az enke be webloge man sar zadid mamnoonam.
ba arezooye movafaghiat baraye shoma.
... TOOKA ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد