لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

هزینه های سرسام آور دندانپزشکی


سلام دوستان عزیز ... حالتون خوبه ؟ گفتم که بهتره امروز درباره علم دندانپزشکی بنویسم چون رشته ی مورد علاقه من  دندانپزشکی هست. و از بچگی عاشق این رشته بودم و الان هم در حال تلاش برای رسیدن به این رشته هستم . البته این مطلب بیشتر به بررسی هزینه های سرسام آور دنداپزشکی پرداخته . معمولا همه ما ایرانی ها یا شایدم همه مردم جهان دلمون نمی یاد پول برای دنداپشکی خرج کنیم و  همیشه صبر می کنیم تا دندونمون خراب بشه بعد بریم بکشیمش ! امیدوارم روزی دنداپزشک ماهر و خوبی  بشم تا دندونای همتونو مجانی درست کنم تا دیگه مجبور نشین از سر بی پولی دندونتونو از دست بدین !

 

 

سرگردانی بحث تعرفه های پزشکی وقتی به مطبهای دندانپزشکی می رسد ، سیر صعودی طی می کند تا آنجا که بیش از 80 درصد ایرانیان مجبور می شوند فقط هنگام درد به دندانپزشک مراجعه کنند. هرچند رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی معتقد است ، این قضیه فقط به مسایل اقتصادی مربوط نیست اما نبود پوشش بیمه ای در ارائه این خدمات ، محدودیت و ارائه ضعیف خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی ، ناهماهنگی در تعرفه ها و نبودن نظارت در این خصوص مشکلات اقتصادی را در ذهن متصور می کند. براساس آخرین نتایج تحقیقات وزارت بهداشت ، خدمات دندانپزشکی گرانترین خدمات منجر به بهبود در بخش خصوصی است که میانگین هزینه انجام شده برای دریافت خدمات سرپایی به ازای یک بار مراجعه به دندانپزشک ، با نتیجه بهبود 8489 تومان است.سهم خدمات دندانپزشکی در تعرفه های خدمات پزشکی اعلام شده از سال 84 ، ضریب 1000 ریال است ، اما مراجعه به چند مطب دندانپزشکی درخصوص دریافت یک نوع از این خدمات ، تفاوت تعرفه ها را نشان می دهد.

 

بیمه ؛ درد یا درمان

 

هم اکنون تنها خدماتی که از سوی سازمان های بیمه گر در زمینه دندانپزشکی به مردم ارائه می شود ، مربوط به هزینه کشیدن دندان و معاینه است که موجب شده مردم کشیدن دندان های خود را به مداوا ترجیح دهند.دکتر محمد شیرازی ، کارشناس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ، ادامه می دهد: اگر سازمان های بیمه گر خدمات درمانی مربوط به هزینه های دندانپزشکی را بیشتر پوشش دهند ، باعث ایجاد تغییر فرهنگ بهداشت دهان و دندان در میان مردم می شود چرا که وجود این خدمات باعث جلب توجه مردم به بهداشت دهان و دندان می شود اما با پیگیری های چندین ساله وزارت بهداشت برای تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.وی معتقد است : پوشش بیمه ای از سوی سازمان های بیمه گر باعث یکسان سازی هزینه های مربوط به درمان بیماری های دهان و دندان می شود ، همچنین میزان این هزینه ها به گونه ای خواهد شد که مردم بتوانند با توجه به وضعیت اقتصادی خود به دندانپزشکی مراجعه کنند.

 

راهکار؛ آموزش و فرهنگ سازی

 

دکتر علی یزدانی ، رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران ، اساسی ترین گام برای رفع مشکلات دهان و دندان مردم را ارتقای سطح فرهنگ بهداشت از سنین قبل از دبستان به وسیله خانواده ها و مدرسه می داند و می گوید: دادن یارانه برای درمان ، کار صحیحی نیست و ضروری است بودجه این یارانه صرف آموزش و فرهنگ سازی شود. یزدانی با تاکید بر این که ترمیم دندان ها هزینه سنگینی برای خانواده ها و بار مالی فراوانی برای دولت دارد ، یادآور شد: اگر روز اول مدرسه در کنار لوازم التحریر ، به هر دانش آموز یک مسواک و خمیردندان بدهند و طرز صحیح استفاده از آن به صورت تصویری آموزش داده شود ، می توان طی چند سال آینده به میزان قابل توجهی پوسیدگی دندان افراد را کاهش داد که نتایج موفقیت آمیز این طرح در کشورهای پیشرفته مشاهده شده است.وی ادامه می دهد: متاسفانه تعداد کسانی که ادعا می کنند ، دندان های خود را به طور مرتب می شویند ، بسیار زیاد است ولی تعداد کسانی که دندان خود را صحیح می شویند ، بسیار کم است. به عقیده وی ، بسیاری از پوسیدگی های دندان و ناراحتی های لثه (خونریزی لثه) در مراحل اولیه با رعایت بهداشت ، از قبیل استفاده از مسواک و نخ دندان برطرف می شود.

نظرات 5 + ارسال نظر
سهیک..آخرین ترانه باران جمعه 15 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:42 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

دوست گرانقدرم با درودی گرم...........................***
بازهم یک نیشتر به یک درد مهم اجتماعی زدی..
به باورمن همه عوامل با لا در کنار هم دلیل عدم رعاین بهداشت دهان و دندان است..
در درجه اول مقصر دولت است که به شرکتهای در مانی کمک نمی کند تا آنها بتوانند خدمات بهداشت دهان و دندان را جزو خدمات رایگان خود به بیمه شدگان بگنجانند..
شرکت های بیمه هم بسیارضعیف هستند و قادر به قبول مسئولیت پذیری نمی باشند و اصولا صنعت بیمه گری در میهن تازه در سطح آمادگی است!!! حالا کو تا رشد کند.
......................
مگرشما ودوستان انسانگرایی دندان پزشک شوند و بفکر این مردم باشند...البته نازنینم مشگلات یک کشور با چند دندان
پزشک عاشق مانند شما درست نمی شود..
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است.
تندرست و شادکام و موفق باشی خانم دکتر نازنین آینده

زیر خط IT جمعه 15 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:44 ب.ظ http://itline.blogspot.com

حاجیه جان مطلب جالبی بود .
امیدوارم که به آرزوت برسی و بتونی دندان پزشک بشی . البته باید قول بدی به ما تخفیف هم بدی
موفق باشی

علی جمعه 15 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:02 ب.ظ http://jahromboy.blogsky.com

سلام و خسته نباشید ممنونم که به من سر زدین و به من روحیه دادین امیدوارم بتونم جبران کنم

زندگی گفت: که آخر چه بود حاصل من؟ عشق فرمود: تا چه بگوید این دل من!!! عقل نالید: کجا حل شود این مشکل من؟؟ مرگ خندید: در این خانه ی ویرانه ی من

امیر جمعه 15 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:21 ب.ظ http://hamlet.blogsky.com

سلام :) خوب نوشته هاتون حسابی در حد مجله های علمی و تخصصی هست ;) اینطور که نوشته بودین دندان پزشکی رشته مورد علاثتون هست اینطور فکر میکنم که هنوز وارد دانشگاه نشدین...پس آرزوی موفقیت دارم براتون در زمینه ای گه علاقه و پشت کار دارین :)....در مورد تخصصی الکترونیک نوشتن هم فکر نمی کنم زیاد برای بقیه جالب و قابل استفاده باشه!‌ درسهای ما بیشتر ریاضی و محاسبه هست...کاربردهاش برای عموم کمتره...مثل پزشکی نیست که هر کسی بدونه خوب باش....
در مورد تولدم هم یه برخورد غیر relax وبلاگم انجام دادم ;) یه نوشته ۳۰ خطی نوشتم!‌D:

بنفشه جمعه 15 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 08:40 ب.ظ http://2561904.blogsky.com

حاجیه جون من ۳ تا ایمپلنت باید بکنم که حدود یک و نیم میلیون هزینشه.علاوه بر اینکه از دنون پزشکی خیلی میترسم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد