لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

ارتباط سلولهای تمایز نیافته با ایجاد تومور

 

 

به گفته محققان برخی انواع سرطان ها از نواقص موجود در سلولهای تمایز نیافته ایجاد می شوند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که اگر ملکولهای کلیدی و مهم در محل مناسب سلولهای تمایز نیافته پیش از آنکه تقسیم شوند ، قرار نگیرند ممکن است منجر به ایجاد تومورهای مرگبار شود.سلولهای جنینی در اولین مراحل تشکیل جنین قابل تغییر هستند و تقسیم سریعی دارند اما خیلی زود شروع به تمایز می کنند و به انواع مختلف بافت ها تبدیل می شوند تا بالاخره بصورت سلولهای تخصص یافته مانند سلولهای عصبی یا نورون ها ، سلولهای خونی یا عضلانی در می آیند.برخی سلولهای تومور بیشتر شبیه به سلولهای تمایز نیافته هستند زیرا مشابه هم هستند ، سریع تقسیم می شوند ، و در بدترین حالت یعنی متاستاز در سراسر بدن منتشر می شوند و خود را دربافتی جدید جای می دهند.سلولهای تخصص یافته ممکن است با افزایش سن یا در اثر صدمات از بین بروند و بدن ذخیره ای از سلولهای تمایز نیافته را در اختیار دارد تا جایگزین آنها نماید.معمولا سلولهای تمایز نیافته به دو گروه تقسیم می شوند: یک سری از آنها عینا مانند سلول والد هستند و این ذخیره سلولی را حفظ می کنند و گروه دیگر سلولهایی هستند که تمایز می یابند.بعضی ژن های خاص در سلولهای تمایز نیافته اهمیت حیاتی دارند. اگر این ژن ها صدمه ببینند ، سلولهای جدید ممکن است دیگر قادر به کنترل تکثیر خود نباشند واین امر منجر به ایجاد سرطان می شود. و به وقایعی باز می گردد که دستجات نامتقارنی را در داخل سلولهای تمایز نیافته ایجاد می کند.بنابراین تحقیق فوق لزوم مطالعات بیشتر در زمینه ارتباط بین سلولهای تمایز نیافته و تومورها را در دیگر ارگانیسم ها و در انسان نشان می دهد

نظرات 7 + ارسال نظر
بانمک یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 10:39 ق.ظ http://www.banamak.blogsky.com

سلام
وبلاگت خوبه ولی فکر میکنم خیلی تخصصیه چون مخاطبان خاصی را می طلبد
من نظرت را در وبلاگ آنیم وآنیما خوندم وفکرمیکنم بچه کوچولوخیلی دوست داری پس معطل نکن چندتا عکس خوشگل از این کوچولوها بزار تو وبلاگت
به من هم سر بزن خوشحال میشوم از نظراتت مطلع بشوم واگر ایرادی تو وبلاگم دیدی به من گوشزد کن
ضمنا کپی گرفتن از مطالب وعکسهای وبلاگ من بلامانع است
باتشکر
ارادتمند:مهدی

صبا و پرهام یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:19 ق.ظ http://anymoanyma.blogsky.com

سلام
مرسی که به وبلاگ من سر زدی
تو هم دوست داری از این کوچولوها داشته باشی؟
من که به پرهام گفتم ۱۲ تا کوچولوی اینطوری می خوام داشته باشم !!!!!!!!!!!!!!!!!۱
شوخی کردم بابا
بازم بیا خانم طلا

سهیک..آخرین ترانه باران یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 03:20 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

با درود فراوان خدمت دوست گرانقدر و تلاشگرم............**
حاجیه جان با تشکر از شما..
بفرماییدکه..آیا ویروس و یا میکرب و یا هر عامل دیگررشد سرطان در بدن انسان هست و تحت شرایطی ویژه فعال شده و رشد می کند و یا اینکه نه تحت شرایطی این عامل وارد بدن انسان می شود...ممنونم..
تندرست و شادکام و هم چنان عاشق و تلاشگر باشی نازنین

پسر غریب یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 09:13 ب.ظ http://badboy22.blogsky.com

سلام .اولا از اینکه منو لینک کردی ممنونم
راستی در مورد مطلبی که نوشتی باید بگم من هر وقت که اسم تومور رو می شنوم یاد یکی از دوستام می یوفتم که بر اثر عارضه تومور مغزی مرد.
امیدوارم که همیشه موفق و صحیح و سالم باشی که سلامتی بزرگترین نعمته.
راستی اگه دلت خواست ایمیات رو برام بذار.
قربانت پسر غریب

قلندر دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:05 ق.ظ http://atb.blogsky.com

سلام حاجیه خانم.

بابا ما رو خیلی مورد لطف وعنایت قرار میدید.!!

بازم دستتون درد نکنه.

راستی در مورد پست قبلیتون من یه جا خوانده بودم ولی دقیقا یادم نیست.

ولی مضمونش ای بود که:

در بعضی از انسانها یه کروموزوم ها و سلول هایی بزرگتر از انسانهای دیگر قرار داره
که

باعث میشه شب ها دیرتر از خواب بلند بشند و ...


بازم مرسی

بای عزیز

with the best wish for you dear !

بنفشه دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:06 ق.ظ http://2561904.blogsky.com

خیلی خوبه که از تومور و سرطان بدونیم.

فرزان دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:55 ق.ظ http://3kalehpok.blogsky.com

سلام

ان لاین هستم و وقت ندارم پست شما را اف لاین می خوانم و نظرم را بعد خواهم نوشت
شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد