لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

مجله 'ساینس' برترین دستاوردهای علمی سال را معرفی کرد

 

مجله

در سالی که شاهد جدال های تند بر سر نظریه "آفرینش هوشمند" بود، تحقیقات مربوط به نحوه تکامل موجودات زنده، مهم ترین دستاورد علمی سال 2005 معرفی شده است.مجله معتبر "ساینس" که در آمریکا چاپ می شود در پایان هر سال فهرست 10 پیشرفت علمی عمده 12 ماه گذشته را معرفی می کند.رتبه اول در سال جاری به طور مشترک به چندین مطالعه که ساز و کار ظریف تکامل را روشن می کند اعطا شده است.این خبر همان هفته ای اعلام می شود که دادگاهی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا تدریس نظریه موسوم به "آفرینش هوشمند" در کنار نظریه تکامل در کلاس های زیست شناسی را ممنوع کرد. طرفداران این نظریه معتقدند که بسیاری از خصوصیات جهان و موجودات زنده پیچیده تر از آن است که ناشی از روند انتخاب طبیعی، چنانکه در نظریه داروین تشریح شده است، باشد.این "نظریه" در عوض می گوید که حیات باید توسط یک نیروی ماورای طبیعی بی نهایت هوشمند طراحی و خلق شده باشد.مطالعاتی که نشریه "ساینس" به آنها عنوان "پیشرفت های سال" اعطا کرد شامل تعیین آرایش ژنتیکی شامپانزه؛ بازآفرینی ویروس آنفلوآنزای مرگبار سال 1918 در آزمایشگاه؛ و مطالعه پرندگان "تاج سیاه" (Blackcap) اروپایی است که نشان داد چگونه دو جمعیت مختلف یک حیوان می توانند به دو گونه مجزا بدل شوند.

شایستگی علمی

کالین نورمن، دبیر خبری مجله ساینس، گفت که این انتخاب صرفا بر اساس شایستگی و ارزش علمی، نه نبرد بر سرآقای نورمن گفت او امیدوار است این انتخاب حامل این پیغام برای دانشمندان و مردم باشد که: "تکامل چیزی نیست که دانشمندان تنها به خاطر علاقه شخصی مطالعه می کنند، بلکه تبعات خیلی مهمی برای سلامت عمومی و همچنین درک ما از هویت انسان در بردارد."ساینس می نویسد برای مثال، با مطالعه تفاوت ها میان نقشه ژنتیکی (ژنوم) انسان و شامپانزه، دانشمندان ممکن است بتوانند بر ریشه ژنتیکی بسیاری از بیماری ها انگشت بگذارند و مطالعه رفتار ویروس آنفلوآنزای 1918 می تواند به مبارزه با اپیدمی بعدی آنفلوآنزای مرغی کمک کند. "آفرینش هوشمند" انجام شده است.

پیشتازان فضا

رتبه دوم این فهرست پیشرفت های کاوشگران روبوتیک در فضا به خصوص کاوشگر "هویگنز" که روز 14 ژانویه بر تایتان، از اقمار کیوان، فرود آمد را مورد توجه قرار می دهد.  تایتان دورترین جرم آسمانی است که انسان بر آن یک کاوشگر فرود می آورد. این پروژه موفقیتی بزرگ برای آژانس فضایی اروپا به حساب می آید. هویگنز سوار بر فضاپیمای آمریکایی کاسینی به مدار کیوان منتقل و از آنجا به سوی تایتان پرتاب شد.اطلاعاتی که هویگنز هنگام عبور از جو غلیط تایتان و فرود بر سطح آن تهیه کرد شرایط حاکم بر کره ای که احتمالا به دوران کودکی زمین در 6/4 میلیارد سال قبل شباهت دارد را روشن می کند.دانشمندان می گویند احتمال دارد برخی از کنش ها و واکنش های شیمیایی که زمینه را برای ظهور حیات در زمین فراهم کرد اکنون در تایتان درحال وقوع باشد.

پیشرفت های علمی منتخب ساینس برای سال 2005

برنده: تکامل در عمل - شناسایی نحوه آرایش ژن های شامپانزه و انجام مشاهدات دقیق و پرزحمت، که ظرایف نحوه تکامل موجودات را روش می کند.

یورش سیاره ای - کاوشگر اروپایی هویگنز در ماه ژانویه بر سطح تایتان از اقمار کیوان فرود آمد. ناوگان دیگری از کاوشگرهای فضایی شامل "دیپ ایمپکت" (Deep Impact) ناسا، که حفره ای در یک دنباله دار ایجاد کرد نیز مشترکا در رتبه دوم قرار گرفته اند.

فصل شکوفه ها - زیست شناسان ملکولی چند سرنخ ملکولی که عامل شکوفایی گل های رنگارنگ در فصل بهار است را شناسایی کردند.

ستارگان نوترونی - تلسکوپ های زمینی و فضایی به درک علل پدیده های واقع شده در ستاره های نوترونی کمک کردند؛ ستاره های نوترونی اجرامی به کوچکی شهرهای زمینی با چگالی بسیار بالا هستند.

اختلالات مغزی - محققان به سرنخ هایی درباره ماهیت و علل اختلالات مغزی همچون اسکیزوفرنی، دیسلکسیا (خوانش پریشی) و بیماری تورت دست یافتند.

زمین پیچیده - مقایسه سنگ های زمینی و فضایی دانشمندان را واداشت نظریه های قدیمی درباره چگونگی تشکیل زمین را کنار بگذارند.

پرتره پروتئینی - دانشمندان موفق به مشاهده بسیار دقیق و بی سابقه ساختمان ملکولی یک "کانال پتاسیمی ولتاژ گیر" (شامل مجموعه وسیعی از پروتئین های غشایی) شدند.

تغییر جوی - ارائه شواهد تازه دال بر تاثیر فعالیت های انسانی بر گرمایش زمین.

زیست شناسی سیستم ها - زیست شناسان ملکولی برای درک رفتار سیستم های پیچیده به تکنیک های مهندسی متوسل شدند.

توافق بر سر محل ساخت آیتر - بالاخره پس از 18 ماه جنجال، قرار شد راکتور حرارتی بین المللی (آیتر) با بودجه 12 میلیارد دلاری در شهر کاراش فرانسه ساخته شود.

نظرات 6 + ارسال نظر
پاپیون پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:15 ب.ظ http://papiyoon.blogspot.com

سلام
ممنون از مقاله خوبی که برام اف گزاشتی
مرسی

دیوووونه خودتی پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1384 ساعت 03:36 ب.ظ http://divoonekhodeti.blogsky.com

سرما خوردم
تقریبان تمام عمرم سرما خورده ام
دلم میخواد این آخر ترمی یه مسافرت حسابی برم
دلم میخواد یه چیزی ببینم که این تلخی ها از یادم بره
سلام عزیز از اینکه به دیوونه خونه سر زدی
ممنون بازم بیا
لطف کردی نظردادی
ممنون بازم بده
من تا 9 بهمن که
هم روز تولدمه
هم امتحاناتم تموم میشه
نمی تونم بیام مهمونی شما
ولی هرهفته یه مطلب جدید واستون دارم
خوشحال می شم تظرتو ببینم

بنفشه پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1384 ساعت 11:51 ب.ظ http://banafsheh192.blogfa.com/

دلم میخواد صد سال بخوابم.

امیر جمعه 9 دی‌ماه سال 1384 ساعت 12:46 ق.ظ http://avd.blogsky.com

سلام:ازمطلب مجله 'ساینس' برترین دستاوردهای علمی سال را معرفی کرد تووبلاگم استفاده کردم
چرالینک منونمی زاری
موفق باشی
به وبلاگ منم سربزن

بستنی جمعه 9 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:40 ق.ظ http://icecream.blogsky.com

سلام عزیز
خوبی
خسته نباشی
اگه میشه اون مطالب راجع به جن و... رو بفرست به ایمیلم
مرسی
بای

بستنی جمعه 9 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:41 ق.ظ http://icecream.blogsky.com

hamed_rezaeizadeh62@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد