لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

نقاشی با خون آغشته به ایدز !!!


hiv




جام جم آنلاین: یک هنرمند شیلیایی با انتشار یک اگهی عجیب در روزنامه که در آن خواستار دریافت خون آغشته به ویروس HIV مثبت شده است جنجالی به پا کرده است.
به گزارش روزنامه لوس التیماس نوتیسیاس ، این هنرمند که بنیامین نووآ نام دارد گفته است که می خواهد با استفاده از این خون آغشته به ایدز یک اثر هنری خلق کند.
او در آگهی خود اعلام کرده است به یک لیتر خون آلوده به ویروس HIV مثبت نیاز دارد تا بتواند تابلوی خود را که یک مبتلا به ایدز را به تصویر می کشد به پایان برساند.
وی از اهدا کنندگان خون خواسته است تا در صورت تمایل به آدرس ای میل او تمای بگیرند تا او ترتیب اهدای خون آنها را بدهد.
این هنرمند شیلیایی معتقد است اگر تابلوی خود را با استفاده از خون آلوده به ویروس HIV بکشد تاثیر روانی ان بر ذهن بیننده بسیار زیاد خواهد بود.

انسان ها زمین را حرکت می دهند!


محققان دانشگاه میشیگان با بررسی زمین شناسی ، ظرفیت حرکتهای زمین را در اثر فرآیندهای طبیعی طی نیم میلیارد سال پیش تخمین زده اند.
آنها دریافته اند فعالیت های انسان ، 10 برابر همه فرآیندهای طبیعی زمین شناسی مثل رودخانه ها، باران ، باد و رودخانه های برفی مواد سطح زمین را جابه جا می کند.
محققان تاریخ تاثیرات انسان را برمناظر طبیعی از فرآیندهای عمدی گرفته مثل حفاری و کارهای معدن تا فعالیت های غیرعمدی مثل اثرات کشاورزی بر فرسایش خاک بررسی کردند. آنها دریافتند این اثرات پس از ظهور انسان متمدن افزایش یافته است. می توان گفت انسان ها مهمترین عاملان تغییردهنده صورت زمین هستند و این یک هشدار است.
ما با یک فاجعه روبه روییم. وقتی پوشش گیاهی از بین می رود و زمین برای پرورش محصولات کشاورزی زیرکشت می رود ، خاک بیشتر درمعرض فرسایش باد و باران قرار می گیرد. اما برخی محققان معتقدند، حداقل در ایالات متحده ، خاک تازه به همان سرعتی که خاکهای فعلی دچار فرسایش می شوند به وجود می آید و اگر حتی همه خاکها نیز از بین بروند سرعت آن به اندازه ای نیست که باعث به وجود آمدن بحران شود.
محققان دانشگاه میشیگان با این نظریه مخالفند و معتقدند نمی توان آن را اثبات کرد. آنها تخمین زده اند، فرآیند طبیعی شکل گیری یک اینچ خاک ، 500 سال طول می کشد! تخمین آنها از حرکت طبیعی خاک و رسوبات براساس سرعت شکل گیری صخره های رسوبی طی نیم میلیارد سال گذشته است.
لغزش یک لایه تکنوتیک زیر لایه دیگر باعث از بین رفتن این صخره ها می شود. با توجه به این نکته دانشمندان محاسبه کرده اند به طور متوسط، در هر یک میلیون سال ، چندده متری از ضخامت رسوبات کاسته می شود.
در حالی که این مقدار در اثر فعالیت های زمینی و کشاورزی انسان حدود 360 متر در هر یک میلیون سال است! و این اثرات در حال افزایش است ، اما تنها در زمانهای اخیر نیست که فعالیت های انسان با اثرات طبیعت رقابت می کند بلکه طبق محاسبه دانشمندان 1000 سال پیش بود که فرسایش در اثر فعالیت های انسان با فرآیندهای طبیعی برابر شد.

چپ دست ها در کنکور موفق ترند


ایسنا: بررسی میزان موفقیت داوطلبان شرکت کننده در کنکور در مدت 5سال نشان داد که داوطلبان چپ دست
شرکت کننده در کنکور بیش از افراد راست دست در این آزمون پذیرفته می شوند.
دکتر مریم نوروزیان ، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : بررسی 50 هزار نفر که به طور تصادفی از میان 5 میلیون نفر از داوطلبان شرکت کننده در کنکور (به مدت 5 سال) انتخاب شده بودند ، نشان داد که متوسط نمرات به دست آمده در کنکور سراسری در افراد چپ دست از نمرات افراد راست دست بالاتر است.
وی خاطرنشان کرد: یافته های این تحقیق همچنین حاکی از بیشتر بودن نمرات افراد چپ دست در همه رشته های ریاضی ، تجربی ، ادبیات و هنر نسبت به افراد راست دست است که این برتری در رشته هنر به میزان معنی داری بالاتر است

هری پاتر : کتاب محبوب من



harry potter

ناشر انگلیسی کتاب های هری پاتر ( بلو مزبری ) چند مطلب رایج به کتاب خای هری پاتر در سایت خود قرار داده به عنوان " حقایق و ارقام " که در پایین مشاهده می کنید :

  • اگر همه ی کتاب های هری پاتر که تا به حال فروخته شده را انتها به انتها در کنار هم قرار دهیم 4/1 دور خط استوا را می پیماید .
  • اگر همه ی کتاب های هری پاتر که تا به حال فروخته شده را کنار هم روی زمین بچینیم 1000 تا زمین فوتبال را می پوشاند . یا این که می توند 7/3 بار کشور موناکو را فرش کند .
  • روز اول فروش کتاب هری پاتر و محفل ققنوس در انگلیس در هر ثانیه 21 کتاب به فروش رفت . اگر همه ی این کتاب های روز اول در انگلیس را روی هم بچینیم ارتفاع توده آن 12 برابر کوه اورست می شود .
  • اگر فردی بتواند روزی یکی از کتاب های هری پاتر که تا به حال فروخته شده را بخواند ، این کار بیش از 700000 سال طول خواهد کشید .
  • تعداد کل کتاب های هری پاتر که تا به حال فروخته شدهبیش از جمعیت کشور های بریتانیا ، فرانسه ، آلمان و ایتالیاروی هم می باشد  

ریزترین میکروسکوپ جهان ساخته شد


ایرنا: دانشمندان موفق به ساخت ریزترین میکروسکوپ جهان که قطری به اندازه یک تار موی انسان دارد ، شده اند.
دانشمندان انگلیسی معتقدند این اختراع بدیع ، انقلابی عظیم در تشخیص و شناسایی موجودات میکروسکوپی خلق خواهد کرد. این میکروسکوپ دارای یک تراشه رایانه ای است و با پرتوافکنی پرتوهای بسیار باریک لیزر به درون سلول های جسم نفوذ می کند و داخل سلول را نشان می دهد و با فرستادن یک علامت الکترونیک داده هایش را به چشم انسان منتقل می کند. این میکروسکوپ برای تشخیص بیماری ها و توسعه علم داروسازی بسیار موثر خواهد بود و می تواند به عنوان ابزاری در آزمایشگاه ها به کار گرفته شود.