لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

به علایم هشداردهنده قلب توجه کنید!

 

ما اغلب در مورد خطرات بیماری قلبی مطالبی می‌شنویم، اما کمتر به موضوعات مربوط به سوفل قلبی برخورد می‌کنیم. در حالی که عبارت سوفل قلبی شاید مساله کوچکی به نظر آید. پزشکان می‌گویند این حالت ممکن است منجر به مشکلی بزرگ شود. صداهای قلب شاید نشانه این باشند که مشکلی برای قلب پیش آمده که ابتدا با دارو قابل درمان است و اگر دارو اثر نکند نهایتا شاید جراحی مورد نیاز باشد. اکثر صداهای قلب (سوفل‌های قلبی) با گوش غیرمسلح قابل شنیدن نیستند اما در عوض با یک معاینه بدنی مشخص می‌شوند. این سوفل‌ها به صورت صداهای ضربانی در قفسه سینه توصیف می‌شوند. همه افراد در هر سنی ممکن است دچار این اختلال بشوند، اما پزشکان معتقدند سوفل‌های قلبی اکثرا در اثر شکاف در عضلات قلب یا حتی یک دریچه قلبی که خیلی سفت شده ایجاد می‌شوند. برخی افراد با ناهنجاری‌های مادرزادی دریچه‌ها متولد می‌شوند که می‌تواند باعث ایجاد سوفل‌های قلبی شود. برخی دیگر دچار حمله قلبی می‌شوند و در نتیجه باعث شکاف در دریچه‌های قلب می‌شود که به صورت یک سوفل شنیده می‌شود. بعضی هم ممکن است به تغییرات دژنراتیو دریچه مبتلا شوند که منجر به سفت شدن دریچه و یا ایجاد یک شکاف باریک در آن می‌شود. گرچه در اکثر موارد خود شخص قادر به پیشگیری از ایجاد سوفل قلبی نیست اما پزشکان می‌گویند تشخیص زودهنگام و درمان مناسب حائز اهمیت است.

آشنایی با عملکرد سیستم دفاعی بدن


ایمن شناسی مطالعه عملکرد حفاظتی بدن در برابر ماکرو ملکول‌های خارجی یا ارگانیسم‌های مهاجم و پاسخ بدن به آنها است. این ارگانیسم‌های مهاجم شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، پروتوزوآ و انگل‌های بزرگتر هستند. به علاوه بدن بر علیه پروتئین‌های خودی (و دیگر ملکول‌ها) در حالت خود ایمنی و در برابر سلول‌های غیرعادی خودی در ایمنی تومور، نیز پاسخ می‌دهد. اولین خط دفاعی ما در برابر ارگانیسم‌های خارجی موانع بافتی مانند پوست هستند که از ورود ارگانیسم به بدن جلوگیری می‌کنند. اما اگر راه نفوذ به این لایه‌های مانع باز شود، بدن حاوی سلول‌هایی است که به سرعت به حضور مهاجم پاسخ می‌دهند. این سلول‌ها شامل ماکروفاژها و نوتروفیل‌هایی هستند که ارگانیسم‌های خارجی را می‌بلعند و آنها را بدون نیاز به آنتی بادی از بین می‌برند. یک پاسخ فوری هم از ملکول‌های محلولی که ارگانیسم مهاجم را از مواد مغذی ضروری (مانند آهن) محروم می‌سازند و نیز از ملکول‌های خاصی که روی سطوح اپی تلیال، در ترشحات (مانند اشک و بزاق) و در جریان خون موجودند، اعمال می‌شود. این نوع ایمنی حالت ذاتی یا غیراختصاصی سیستم ایمنی است که دائما برای پاسخ به تهاجم آماده است. خط دوم دفاعی بدن ایمنی اختصاصی یا سازگار است که ممکن است چند روز طول بکشد تا به یک تهاجم اولیه (که در واقع عفونت ایجاد شده توسط یک ارگانیسم است که تا آن لحظه دیده نشده) پاسخ دهد. در سیستم ایمنی اختصاصی، آنتی بادی (پروتئین‌های محلول که به آنتی‌ژن‌های خارجی متصل می‌شوند) و پاسخ‌های باواسطه سلولی که در آن سلول‌های خاص، پاتوژن‌های خارجی را تشخیص می‌دهند و آنها را از بین می‌برند، دیده می‌شود. در مورد ویروس‌ها یا تومورها، این پاسخ برای تشخیص و تخریب سلول‌های آلوده به ویروس یا سرطانی شده، حیاتی است. پاسخ به عفونت بعدی اغلب سریعتر از عفونت اولیه است زیرا در این حالت سلول‌های T و B خاطره (که پیش از این در عفونت اولیه با پاتوژن آشنا شده‌اند) فعال می‌شوند.

در حقیقت سلول‌های سیستم ایمنی به واسطه مجموعه‌ای از ملکول‌های سیگنال با یکدیگر تداخل می‌کنند به طوری که یک پاسخ هماهنگ ایجاد شود. این سیگنال‌ها ممکن است پروتئین‌هایی همچون لمفوکین‌ها باشند که به وسیله سلول‌های سیستم لنفوئیدی ایجاد می‌شوند. ساتیوکامین‌ها و کموکاین‌ها باشند که توسط سایر سلول‌های دخیل در پاسخ ایمنی تولید می‌شوند. این پروتئین‌ها سلول‌های سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند.

کاربرد نانوتکنولوژی در کلیه مصنوعی


فیلترهای نانوتکنولوژیک می‌توانند منجر به تولید کلیه‌های مصنوعی قابل پوشیدن یا ایمپلنت شدن، بشوند مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی برای اشکال اولیه کلیه مصنوعی یکی دو سال است که آغاز شد و آزمایشات کلینیکی باز هم ادامه دارد. تقریبا 900 هزار نفر در سراسر جهان از بیماری کلیه رنج می‌برند و نیازمند دیالیز هستند. حدود 21 درصد بیماران دیالیزی در هر سنی جان خود را از دست می‌دهند. در دیالیز به وجود یک مایع نیاز است که مواد دفعی از خون بیمار به آن وارد شوند. این امر مستلزم مخزنی از مایع و راهی است که مایع را از دستگاه پمپ کند که این امر باعث می‌شود سیستم عملا غیرقابل پوشیدن باشد. بیوفیلتر، فیلتری است که از عملکرد کلیه انسان تقلید می‌کند و نیازمند چنین مایعی نیست. این وسیله اساسا شامل دو غشاء است. یک غشاء تحت عنوان G از گلومرول‌ها تقلید می‌کند که همه ملکول‌های خون را در کلیه غربال می‌کنند و آنچه به جای می‌گذارند اکثرا آب است. غشای دیگر به نام T، از لوله کلیوی تقلید می‌کند که در کلیه ملکول‌های فیلتر شده به وسیله گلومرول‌ها را غربال می کند تا آنجا که ممکن است ترکیباتی که متعلق به خون هستند جذب کند. غشای T نیازمند 1.6 کادریلیون منفذ است که هر یک تنها چند نانومتر عرض دارند و 1 تا 5 نانومتر از هم فاصله دارند. نانوتکنولوژی این امکان را به ما می‌دهد که هر منفذ را به طور انتخابی برای جذب مواد شیمیایی براساس اندازه، شکل، و بار الکتریکی آنها طراحی کنیم. تنها نگرانی از این است که دستگاه فوق قادر به تولید بی‌کربنات نیست، همان کار کلیه طبیعی را انجام می‌دهد تا سطح اسیدیته بدن را کنترل کند. بنابراین بیمارانی که از آن استفاده می‌کنند شاید لازم باشد قرص‌ها یا مکمل‌های مایع بی‌کربنات مصرف کنند.

 

و در مورد وبلاگم ...

امیدوارم که حالتون خوب باشه . به خاطر این که قالبمو تازه عوض کردم یه سری اشکالا تی در وبلاگم به چشم می خورد که دوست خوبم وبلاگ  زیر خط آی تی اشکالاتو بهم گفتن به همین خاطر می خواستم از ایشون صمیمانه تشکر کنم که باعث شدند تقریبا اشکالات و نواقص وبلاگم حل بشه و اگه شما بازدید کننده و دوست گرامی اشکالی در وبلاگم می بینید حتما  بهم بگید تا درستش کنم .

سیگاری‌ها کمتر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند!


سیگار


افرادی که سیگار می کشند کمتر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند با آن که بیشتر در معرض خطر مشکلات دهان و دندان هستند. همه افراد باید مرتبا تحت معاینه دندانپزشکی قرار گیرند. دندانپزشک نه تنها مشکل دندان‌ها را برطرف می‌کند می‌تواند شما را از نظر بیماری‌های لثه نیز کنترل کند. اما به گزارش سایت هلث‌اندایج یک ارزیابی جدید نشان می‌دهد سیگاری‌ها از معاینه دندان‌هایشان غفلت می‌کنند و این یکی از علل نگرانی موجود در مورد افراد سیگاری است که ممکن است به بیماری لثه یا سرطان دهان مبتلا شوند. اکنون محققان در صددند بررسی کنند چرا سیگاری‌ها تا این حد نسبت به رفتن نزد دندانپزشک بی‌میل هستند. شاید از این می‌ترسند که مجبور به ترک سیگار شوند. اگر دندانپزشک بتواند در ترک سیگار به بیمارانش کمک کند، بسیار خوب است، اما در صورتی که این کار را هم نکند لااقل می‌تواند آنها را به کنترل مرتب دهان و دندان ترغیب نماید.

گوشی سال اروپا


گوشی سال اروپا



این روزها داشتن دوربین عکاسی و فیلمبرداری یکی از امتیازهای گوشیهای تلفن همراه به شمار می آید؛ شاید شما هم یکی از بی شمار صاحبان تلفنهای همراه دوربین دار باشید.اما آیا تا به حال به فکر ساختن یک فیلم کوتاه یا گرفتن یک عکس حرفه ای با گوشیتان افتاده اید؟ براساس خبرهای دنیای فناوری ، ظاهرا نه تنها می شود با این گوشیها فیلم ساخت ، بلکه می توان در جشنواره های فیلم و عکس هم شرکت کرد و جایزه برد! همین چندی پیش بود که برنده مسابقه فیلم کوتاه اینترنتی جشنواره اوبرهاوزن معرفی شد.کاربران اینترنتی ، فیلم کوتاه "تو نیاز نداری "(نیل پاسو) از آلمان را بیش از سایر فیلمها پسندیدند و جایزه 5هزار یورویی مسابقه به این کارگردان رسید. آثار شرکت کننده در این مسابقه را کارگردانان حاضر در پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلمهای کوتاه اوبرهاوزن با استفاده از تلفنهای همراه ساخته بودند.پاسو که با یک فیلم 35میلی متری در جشنواره اوبرهاوزن شرکت کرده بود، از کیفیت تصویر و انعطاف پذیری که تلفن در اختیارش گذاشته است ، ابراز شگفتی کرد.جالب است بدانید این کارگردان ، فیلم خود را با استفاده از دوربین n90 نوکیا ساخته بود.این گوشی اولین گوشی تلفن همراه در جهان است که به لنزهای Carl Zeiss که از حرفه ای ترین لنزهای دوربین عکاسی دیجیتال به شمار می آیند، مجهز است و امکان چاپ فوری و تبادل عکس را با خود دارد.انجمن صوت و تصویر اروپا( EISA )که بزرگ ترین موسسه انتشارات چند رسانه ای در اروپاست نیز این گوشی را به عنوان سرآمد گوشیهای دوربین دار سال 2005 - 2006انتخاب کرده است.تولید کنندگان این گوشی که از توانایی های یک دوربین فیلمبرداری حرفه ای مثل گرفتن و تصحیح کردن عکسهای 2 مگاپیکسلی و فیلمبرداری MPEG 4 با وضوح تصویر 352x288 برخوردار است ، معتقدند این گوشی انتظارات سختگیرترین عکاسان را هم برآورده می کند.