لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

چهره ماندگار ایرانی ، شیمیدان برگزیده سال 2005

 

واحد مرکزی خبر: کمیته توسعه علوم و فنون سازمان کنفرانس اسلامی ، پروفسور حبیب فیروزآبادی استاد بخش شیمی دانشکده علوم دانشگاه شیراز را شیمیدان برگزیده سال 2005 معرفی کرد.
کسب مقام شیمیدان برجسته انجمن شیمی ایران ، استاد و محقق برجسته ، جایزه اول خوارزمی ، برنده جایزه افضلی پور ، محقق برجسته وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، عضو فرهنگستان جمهوری اسلامی ، عضو فرهنگستان علوم جهان سوم و ریاست انجمن شیمی از افتخارات پروفسور حبیب فیروزآبادی است.
وی تاکنون 220 مقاله در مجلات معتبر انگلیسی زبان به چاپ رسانده و در سومین دوره چهره های ماندگار کشور ، چهره ماندگار شیمی معرفی شده است.
پروفسور فیروزآبادی همچنین از طرف انستیتو بین المللی اطلاع رسانی علمی فیلادلفیای امریکا نیز دانشمند جهانی معرفی شده است.

به زودی می تواندی با استفاده از دارو موهای خود را فر یا صاف کنید

 

مدل مو

 

دانشمندان می گویند تفاوت های علمی موهای صاف و موهای فر را به خوبی دریافته اند و از این رو قادرند قرصی تهیه کنند که موها را از حالت صاف به حالت فر تغییر دهد.
بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی تلگراف انگلستان به چاپ رسیده است دانشمندان فرانسوی بر این باورند که با فهم دقیق تفاوت های موجود میان این دو نوع موی سر به زودی انواعی از داروها که قادر است هریک را به دیگری تبدیل کند روانه بازار خواهد شد.
در همین حال دانشمندان اعلام کرده اند این مطالعات یافته های دیگری را در پی داشته است که در اینده نزدیک با استناد به آنها انسان از استفاده از رنگ مو ها بی نیاز می شود. آنها معتقدند با دانستن مکانیزم رنگی شدن موها می توانند داروهایی تهیه کنند که موی سر انسانها با استفاده از انها تغییر رنگ دهد.
در این گزارش آمده است این دانشمندان برای رسیدن به چنین نتایجی در ازمایشگاهی در پاریس به کشت مو اقدام کردند و متوجه شدند که می توان صاف بودن و فر بودن موها را تحت تاثیر قرار داد.

!!!

سلام دوستان حالتون خوبه ؟ خوبید ؟ همین الان فهمیدم که وبلاگم درست شده و آرشیومم مشکلی نداره ... خیلی خوشحال شدم این چند روز که نبودم فکر می کردم وبلاگم داغون شده ولی خدا رو شکر انگار چیزی نشده ....... پس منتظر مطالب بعدی من باشید .

وقع ما وقع ...


سلام دوستان حالتون خوبه ؟ خوبید ؟ این عید فطر عجب حالمونو گرفتا ! دیشب یه کلمه درس نخونده بودم  بعد از ظهرش که با مامانم رفتیم بیرون برای خریدو شبم که هنوز ساعت 11 بود و من منتظر بودم که عید بشه در حالی که فرداش دو تا امتحان داشتم یکیش که ادبیات بود و معلمشم مدیرمون هست و از ترس کسی جرات حرف زدن نداره و اون یکیم که شیمی بود و باید یه عالمه روی مسئله ها کار می کردم . دیشب ان قدر ریلکس نشسته بودم قشنگ فیلم سینمایی نگاه می کردم اونم یکی نه دوتا یکیش پرواز نمی دونم چی بود یکیشم که میمون بازیگوش بود با این که این فیلم سینمایی و یه بار دیگه هم تو شبکه ی استانی خودمون نشون داده بود ولی خب بازم دیدمش . آره دیگه شب ساعت ها گذشت ولی از عید خبری نبود تا این که خوابم برده بود و دیدم ساعت چهار و نیمه و مامانم داره بیدارم می کنه و میگه حاجیه پاشو سحری بخور همین که کلمه ی سحری و شنیدم آنچنان تو سرم کوبیدم که نگو  ! با لاخره صبح به مدرسه رفتم دیدم فقط من نیستم که درس نخوندم ما شا الله هیچ کس درس نخونده . امتحان ادبیات و هر جور بود رد کردیم رفت چون اصلا نمی تونستیم به معلممون بگیم خانم جان امتحان نگیر چون هفته پیش که شب قدر بود امتحان ندادیم دیگه رو می خواست این دفعه هم امتحان ندیم ........ اونو هر جوری بود دادیم رفت . اما...... زنگ دوم امتحان شیمی داشتیم ان قدر به معلممون التماس کردیم که با لاخره بعد از کلی نصیحت و این که کی می خواین درس بخونین و ... حاضر شدند امتحان نگیرند . با لاخره امروزو با هزار بد بختی تموم کردیم رفت . الان که دارم این متنو می نویسم دو ساعت مونده تا این ماهم تموم بشه . ولی خداییش انگار فیلم سینمایی هاش خوبن هر چی باشه بهتر از اینه که چند تا آخوند  دور هم جمع می کنن و برای خودشون حرف می زنن ! فیلم سینمایی شبکه یک که سنما یک می خواد پخش کنه به نظر خوب به نظر میرسه کلا سینما یک خیلی خوبه پس فیل سینمایی ها رو از دست ندین ......راستی دیشب مامانم سه بار ماهو دید ولی نمی دونم چطور نتونستن با تلسکوپ ببینن ! و یه خبر بد این که بازی استقلال و پیروزی هم به روز شنبه ساعت 3 بعد از ظهر تغییر پیدا کرد که متاسفانه من نمی تونم ببینم چون تو مدرسه هستم ! خلاصه کلام این که .............

عیدتون مبارک !

تعیین داروی مناسب هر فرد به کمک نقشه ژنتیکی


دانشمندان نقشه برداری رایج ترین تفاوت ها در ژنوم انسانی را به اتمام رسانده اند که ممکن است به ایجاد درمان های خاص برای هر فرد منجر شود. به گزارش BBC ، یک گروه تحقیقاتی بین المللی ژنوم کامل 269 نفر را نقشه برداری کردند و تفاوتهای جزئی را در نواحی مهم DNA مشخص نمودند.این مطالعه که تحت عنوان HapMap نامیده شده است جستجوی تنوعات ژنتیکی مرتبط با بیماری هایی همچون دیابت را تسهیل می کند.اساسا انسان ها 99.9 درصد شباهت ژنتیکی دارند اما 0.1 درصد باقیمانده عامل تفاوت های مهم بین افراد است.بخش اعظم تنوع ژنتیکی بین افراد بر اثر تفاوت یک حرف در ملکول DNA بنام پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی ایجاد می شود.این تفاوت ها در گروه هاپلوتایپ ها طبقه بندی می شوند که ترکیب تنوعات کوچک در ملکول DNA هستند که طی نسل ها با هم منتقل می شوند.در این مطالعه بزرگ اکثریت تفاوت های شایع و نادر ژنتیکی در همه جمعیت های مورد مطالعه یافت شد.شواهدی هم مبنی بر وجود ارتباط بین برخی تنوعات ژنتیکی با جغرافیای محلی و محیط وجود داشت.به گفته یکی از سرپرستان این تحقیق ، HapMap دوران جدیدی را در تحقیقات پزشکی پیش رو می نهد و شاخص های را فراهم می سازد که در بررسی ژن های درگیر در بیماری های رایج می توان بر آنها تمرکز کرد اما مشخص نیست با تنوعات نادر که ممکن است اهمیت هم باشند ، چقد رارتباط دارد.این گزارش ، شرح اقدام مهمی در حرکت بسوی شناخت زیست شناسی انسان و بیماری ها ست.