لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

2005 گرمترین سال در نیمکره شمالی !

 

earth

دانشمندان معتقدند گرمای نیمکره شمالی در سال 2005 در 140 سال گذشته بی سابقه بوده است.
دانشمندان می گویند اگر دمای کل زمین را به حساب آوریم در آن صورت سال 2005 از دهه 1860 میلادی تاکنون دومین سال گرم زمین به حساب می آید. دمای اقیانوس اطلس در نیمکره شمالی نیز در این سال یک رکورد تازه بر جای گذاشت.
داده های محققان نشان می دهد که میانگین دما در سال 2005 در نیمکره شمالی 65 درجه سانتی گراد بیش از میانگین آن برای سالهای 1961 تا 1990 است. دمای نیمکره شمالی هم اکنون 4 درجه سانتی گراد بیش از یک دهه پیش است.

افزایش کارآیی سلول های تمایز نیافته

 

 

سلول تمایز نیافته

 

دانشمندان می گویند سلولهای تمایز نیافته جنینی می توانند به هر بافتی تبدیل شوند ، اما سلولهای تمایز نیافته بزرگسال به بخشی از بدن که در آن قرار دارند محدود می شوند. به گزارش BBC ، محققان آمریکایی شواهدی ارائه کرده اند مبنی بر اینکه این سلولها ی بزرگسال می توانند بطور موفقیت آمیزی با دیگر سلولها ادغام شوند تا در جایی بغیر از محدوده ای از بدن که در آن قرار دارند ، بکار گرفته شوند. و این بدان معنی است که سلولهای تمایز نیافته بزرگسال را نیز می توان در مبارزه با بیماری ها بکار برد. منتقدین تحقیق در زمینه سلولهای تمایز نیافته استفاده از سلولهای جنینی را برای ایجاد جنین های انسانی که تنها از آنها برای بدست آوردن سلولهای تمایز نیافته استفاده می شود را غیر اخلاقی می دانند زیرا این کار مستلزم از بین بردن یک جنین در اولین مراحل شکل گیری است. در نتیجه دانشمندان بویژه در آمریکا که هزینه ای به انجام اینگونه تحقیقات تخصیص داده نمی شود ، در صدد برآمده اند با استفاده از سلول های تمایز نیافته بزرگسال ، روشهایی را برای درمان بیماری ها بیابند.تحقیقات گذشته نیز نشان داده اند که این سلولها را می توان با سلولهایی از دیگر بخش های بدن ادغام کرد. اما بدلیل آنکه تعداد کروموزوم ها در سلولهای ادغام شده دو برابر است در مورد تقسیم مشکل دارند و برای پر کردن بافت صدمه دیده با هم تداخل می کنند. محققان نشان داده اند که می توان موش های مبتلا به نوعی بیماری بنام تیروزنما ی تیپ یک مبتلا هستند که باعث یرقان و سیروز کبدی می شود ، را با وارد کردن این سلول ها به کبدشان درمان کرد. ارزیابی ها نشان دادند این سلولها به تعداد کروموزوم ها ی نرمال بازگشتند. اما علت این امر مشخص نیست. این گروه در حال حاضر امکان استفاده از یک ملکول سیگنال دهنده بنام فاکتور رشد 1 شبیه به انسولین را برای تسریع این فرآیند بررسی می کند چرا که برای موثر واقع شدن در شرائط انسانی بسیار کند است.

60 روز روی تخت در خدمت علم!

 

12 زن مدت 2 ماه برای خدمت به علم در تختخواب گذراندند در حالی که در تمام مدت پاهایشان در سطح بالاتر از سرشان قرار داشت. این طرح، که هدف از آن بررسی آثار بی‌وزنی بود به وسیله آژانس فضایی اروپا در فرانسه انجام شد. زنان فوق که از سوئیس، اسکاتلند، فنلاند و فرانسه داوطلب شدند، می‌بایست تمام فعالیت‌های روزانه خود را در بستر، که با زاویه 6 درجه به عقب تمایل داشت، انجام دهند.این زنان که حالا برای انجام آزمایش‌های نهایی روی پاهای خود ایستاده‌اند، گفتند افتخار می‌کنند به زنان فضانورد آینده کمک کرده‌اند.آژانس فضایی اروپا امیدوار است نتایج این مطالعات به دانشمندان کمک کند مشکلات جسمی و روانی ناشی از سفرهای فضایی را که مدام به زمان و مسافت آنها افزوده می‌شود، پیش‌بینی کنند.زنان فوق بیش از 180 آزمایش را پشت سر گذاشتند و مدام با دوربین فیلمبرداری تحت‌نظر بودند. آنان را به سه گروه تقسیم کردند یک گروه که غذاهایی خاص می‌خوردند، گروه دوم حرکات ورزشی عضلانی خاصی انجام می‌دادند و از گروه سوم به عنوان گروه کنترل استفاده شد.در طول 60 روز زندگی روی تخت، زنان اجازه داشتند از کتاب، تلویزیون، موسیقی و اینترنت استفاده کنند اما فقط با اعضای کادر پزشکی تماس رودررو داشتند. آنان سه هفته قبل و سه هفته پس از زندگی 60 روز روی تخت نیز تحت آزمایش‌هایی قرار گرفتند و این هفته پس از 101 روز تحت نظر بودن در مرکز تحقیقات پزشکی تولوز، فرانسه، به زندگی عادی خود بازمی‌گردند.پزشکان پیش‌بینی کردند عوارض بی‌حرکتی 60 روزه روی این زنان تورم صورت، گرفتگی بینی، دردها و انقباضات عضلانی، تحلیل رفتن عضلات و از بین رفتن تراکم استخوانی خواهد بود. به داوطلبان، که سن آنان می‌بایست بین 25 و 40 سال باشد، سالم باشند، به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند 15200 یورو برای همکاری‌شان پرداخت شد. یک گروه 12 نفری دیگر آزمایش روی تخت را چند ماه پیش گذراندند.دوازده  گروه پزشکی از 11 کشور در این مطالعات شرکت دارند و انتظار می‌رود انتشار نتایج تحقیقات خود را از سال آینده آغاز کنند

چرا غذاهای مملو از پروتئین سیرکننده است؟

 

دانشمندان می گویند فهمیده اند چرا رژیم های غذایی مملو از پروتئین، مانند رژیم موسوم به 'اتکینز'، به رفع حس گرسنگی کمک می کند.آنها کشف کرده اند که این نوع رژیم ها باعث تولید گلوکز (قند) در روده کوچک می شود؛ حالتی که حس سیری را به دنبال دارد.پژوهشگران وابسته به موسسه تحقیقاتی "اینسرم" (INSERM) در فرانسه می گویند این یافته ها ممکن است به توسعه معالجات تازه برای اختلالات تغذیه ای کمک کند.نتایج این مطالعه که روی موش ها انجام شد در نشریه "متابولیسم سلولی" منتشر شده است.از قبل معلوم بود که یک رژیم غذایی عمدتا پروتئینی، باعث کاهش فشار گرسنگی می شود و به کمتر خوردن می انجامد.با این حال، سازوکاری که باعث می شود پروتئین اشتها را کور کند معلوم نیست.تحقیقات در گذشته نشان داده بود که افزایش مصرف پروتئین در غذا تاثیر کمی بر هورمون های اصلی کنترل کننده گرسنگی دارد.تیم محققان موسسه "اینسرم" دریافت که تغذیه موش ها با پروتئین زیاد، فعالیت ژن های درگیر در تولید گلوکز در روده کوچک این حیوانات را به گونه چشمگیری افزایش می دهد.

 

پیام به مغز

 

کبد افزایش تولید گلوکز را حس می کند و به مغز پیام می دهد. این باعث می شود موش ها کمتر بخورند.محققان به سرپرستی دکتر ژیل میتو، می گویند نمی دانند که پروتئین چگونه باعث افزایش تولید گلوکز می شود.اما آنها معتقدند پروتئین ممکن است باعث ترشح ماده ای شیمیایی (cyclic AMP) که می تواند ژن های مسئول تولید گلوکز را تحریک کند شود.دکتر سایمون لنگلیاوانز، متخصص تغذیه در دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا گفت: "رژیم هایی مانند اتکینز (Atkins) ظاهرا به کاهش وزن کمک می کنند چون حس گرسنگی را از میان می برند."او افزود: "به نظر می رسد موضوع ربطی به پردازش متابولیسمی پروتئین نداشته باشد، بلکه ناشی از این باشد که کسانی که این رژیم را دنبال می کنند کمتر می خورند."به گفته وی منطقی به نظر می رسد که اگر پروتئین به نوعی تولید گلوکز را در روده کوچک افزایش دهد، در آن صورت نروپپتایدها متاثر می شوند و به مغز پیام می دهند که شکم پر است.با این حال دکتر لنگلی-اوانز گفت که تولید گلوکز همچنین ناشی از مصرف کربوهیدرات کمتر (مثل نان) در این نوع رژیم هاست.دکتر تونی استی یر، متخصص تغذیه در واحد تحقیقات تغذیه انسانی در شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا گفت برای شناسایی تاثیر مصرف پروتئین زیاد در بدن انسان لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.وی گفت: "بعید است این کل قضیه باشد. غیر از عوامل روانی و جنبه های اجتماعی، اشتها توسط عوامل متعدد عصبی-شیمیایی و علائم هورمونی کنترل می شود."

امشب میهمانی شهابها و ماه و پروین

 

امشب و بامداد فردا آسمان میهمانی مفصلی برای علاقه مندان به زیبایی های آسمان شب تدارک دیده است. امشب از ساعت 11:30 مجموعه ای از اختفاهای بی نظیر میان ماه و ستارگان خوشه پروین آغاز خواهد شد.
زمانی اختفا صورت می گیرد که دو جرم (که قطر ظاهری یکی از آنها اندکی بزرگتر است) از نظر ظاهری با زمین در یک جهت قرار گیرند. در این هنگام جسم دورتر و کوچکتر (از لحاظ ظاهری) در پشت جسم بزرگتر و نزدیکتر پنهان می شود. البته گاهی در پدیده ای استثنایی ستاره دوردست از لبه جرم نزدیک می گذرد که به اختفای خراشان معروف است.امشب از ساعت 11:30 تا 1:45 بامداد در یک شب تعداد فراوانی از این اختفاها میان ماه و ستارگان خوشه پروین رخ خواهد داد. برای دیدن این اختفاها که به شکل پنهان شدن موقتی ستاره های پروین در پشت ماه دیده می شود، بهتر است از دوربین های دو چشمی و تلسکوپ های کوچک استفاده کنید تا نمای ستاره ها که در کنار ماه کم فروغ شده اند به طور واضح دیده شود.از سوی دیگر ، در بامداد روز بعد و صبحگاه روز 23 آذر باید در انتظار رخداد جذاب دیگری باشیم بارش شهابی جوزایی همراه بارش شهابی برساوشی که به عنوان بهترین بارشهای شهابی هر سال مطرح است در این هنگام به اوج می رسد. در بین ساعات 4 بامداد تا 6 صبح می توان در زیر آسمانی تاریک (که ماه هم در آن غروب کرده است) شاهد پایکوبی حدود 110 شهاب در ساعت باشید. کانون این بارش در صورت فلکی جوزا قرار دارد اما برای دیدن بهتر این بارش باید در زیر آسمانی تاریک حدود 40 تا 50 درجه اطراف این محل را ببینید. شاید یکی از مناسب ترین محلها برای رصد این پدیده اطراف سیاره زحل باشد که در کنار شهاب های زمستانی منظره ای دل انگیز را پدید آورده است.