لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

تلفن همراه، DNA را مى شکند

 

موبایل


تلفن همراه از زمانى که پا به عرصه عمومى گذاشته، همیشه پشت سر خود دنیایى حرف و حدیث داشته است. پزشکان و دانشمندانى که دغدغه اصلى شان سلامت افراد جامعه است، همواره با دیده تردید این وسیله دایماً در حال آب رفتن را نگریسته اند و هیچ گاه دست از سرش برنداشته و راحتش نگذاشته اند. از همان ابتداى پیدایش این وسیله کاربردى - شیک را مضر به حال آدمى دانسته اند. دانشمندان علوم زیستى دل خوشى از آن ندارند چرا که زندگى انسان ها را تهدید مى کند. نگاه دانشمندان علوم اجتماعى خوب و بد است.
خوب از آن جهت که ارتباطات انسانى را گسترش مى دهد و روابط اجتماعى را تقویت مى کند و بد از آن جهت که زمینه بسیارى از تخلفات و زشت کردارى ها را فراهم مى آورد. دانشمندان حوزه دانش فنى هم به پیشرفت این فناورى مى اندیشند و از دل یک وسیله ثابت ابتدایى، یک دستگاه پیچیده را در آورده اند که قابلیت هاى آن هر روز بیشتر مى شود و هر روز نقش جدیدى را بازى مى کند: تلفن، دوربین عکاسى و فیلمبردارى، ضبط صوت و اخیرا رایانه و ... سیاستمداران هم برخوردى دوگانه با این وسیله ارتباطى دارند: تسهیل کارها و انجام آن ها از راه دور و مزاحمتى که خبرنگاران با این فناورى براى آن ها ایجاد مى کنند و یک لحظه راحتشان نمى گذارند و ...
صرف نظر از موارد فوق، این مردم هستند که بازار موبایل را مى گردانند و نقشى چندگانه براى آن تعریف کرده اند. مردم چندان توجهى به هشدارهاى دانشمندان علوم زیستى نشان نداده اند و هر روز با استقبال بیشترى به این تهدید سلامت نزدیک تر مى شوند به طورى که آمار نشان مى دهد از سال  ۲۰۰۰  تا  ۲۰۰۴  تعداد استفاده کنندگان از تلفن همراه دو برابر شده است و به  ۵/۱  میلیارد نفر، یعنى یک چهارم جمعیت روى زمین، رسیده است. این در حالى است که تعداد خطوط ثابت در این مدت تنها  ۸۵  میلیون خط افزایش یافته و از یک میلیارد به یک میلیارد و  ۸۵  میلیون خط رسیده است. مثلاً تعداد افراد داراى تلفن در چین بیش از کل جمعیت ایالات متحده امریکا است و رقمى  ۳۱۰  میلیونى را تشکیل مى دهد که یک چهارم جمعیت سرزمین اژدهاى زرد را شامل مى شود. اگر تلفن همراه مانند یک ویروس غیرواگیردار عمل کند، هم اکنون یک چهارم از انسان ها به «طاعون موبایل» مبتلا هستند و هر لحظه آمار مبتلایان بیشتر مى شود.
ابتدا دانشمندان علوم زیستى معتقد بودند که تلفن همراه به خاطر ارتعاش امواج بر روى مغز انسان اثر نامطلوب مى گذارد و تحقیقات خود را بر روى زوایاى مختلف تاثیرگذارى تلفن همراه بر سلامت انسان ادامه دادند تا این که این تحقیقات به عالم وراثت هم وارد شد.
اخیراً پژوهشگران اروپایى تاثیرات تلفن همراه بر کروموزوم ها را در محیط آزمایشگاهى آغاز کرده و به نتایج قابل توجهى رسیده اند. این پژوهشگران معتقدند که امواج رادیویى تلفن هاى همراه به سلول هاى بدن آسیب مى رساند و DNA  (ماده وراثتى) در شرایط آزمایشگاهى از آن زیان مى بیند.
یک گروه  ۱۲  نفره از پژوهشگران هفت کشور اروپایى، ثابت نکرده اند که تلفن همراه براى سلامتى یک خطر محسوب مى شود بلکه آزمایش هاى خود را بر روى سلول ها در یک محیط غیرزنده انجام داده اند و براى پى بردن به این که آیا نتایج مشابهى در بدن انسان به دست مى آید یا خیر، به تحقیقات بیشترى نیاز است.
صنعت تلفن همراه که سالانه  ۱۰۰  میلیارد دلار درآمد نصیب صاحبان خود مى کند، معتقد است که هیچ سند و مدرک قاطعى از اثرات آسیب رسان حاصل از تشعشعات الکترومغناطیسى موبایل وجود ندارد.
پروژه تحقیقاتى اخیر که تاکنون چهار سال به طول انجامیده است و گروه تحقیقاتى آلمانى موسوم به «وروم» آن را انجام داده است، اثرات تشعشعات الکترومغناطیسى تلفن همراه را بر سلول هاى انسان و حیوانات در محیط آزمایشگاه مورد آزمایش و بررسى قرار داده است.
سلول هاى مذکور هنگامى که در معرض میدان هاى الکترومغناطیسى که در تلفن همراه معمول است، قرار گرفتند، افزایش چشمگیرى در شکست رشته هاى تکى و جفتى DNA  ى آن ها مشاهده شد، سلول نمى تواند این آسیب را ترمیم کند. از آنجا که ماده وراثتى موجودات زنده بر روى DNA  قرار دارد، نتایج به دست آمده اهمیت زیادى دارد. فرانتس آدلکوفر، سرپرست این پروژه مى گوید: «آسیب هایى که بدین طریق به سلول ها مى رسد بر نسل هاى آینده این سلول ها باقى مى ماند. این بدان معناست که تغییر حاصل، باعث جهش ژنى مى شود و دانشمندان سلول هاى جهش یافته را یکى از عوامل ممکن ایجاد سرطان مى دانند.»
اشعه مورد استفاده در این پژوهش درمیزان SAR  (میزان جذب خاص) و بین  ۳‎‎/۰  تا  ۲  وات بر کیلوگرم بوده است. اکثر تلفن ها، سیگنال هاى رادیویى در سطح SAR  و بین نیم تا یک وات بر کیلوگرم متشعشع مى شوند. SAR  یک سنجش از میزان جذب انرژى رادیویى در بافت هاى بدن است. حدود SAR  که توسط کمیسیون بین المللى حفاظت در برابر تشعشع غیریونى  ۲  وات بر کیلوگرم است.
پژوهش هاى مورد بحث دیگر اثرات زیان رسان بر سلول ها را نیز بررسى کرده است.
ادلکوفر مى گوید: «ما ثابت کرده ایم که میدان هاى الکترومغناطیسى - با فرکانس بالا و پایین - به سلول ها در سیستم سلولى فرد آسیب مى رسانند. اما نتایج تحقیق اخیر را نمى توان مستقیماً به انسان تسرى داد. سیستم هاى سلولى جدا شده کاملاً با موجودات زنده کامل تفاوت دارند. اما اگر یافته هاى جدید در موجودات زنده اى چون موش ها به دست بیاید، آن وقت است که مى توانیم قاطعانه بگوییم تلفن همراه نسل ها را تهدید مى کند.»
روش آزمایش بدین گونه بود که در یک دوره  ۲۴  ساعته، سلول ها به مدت پنج دقیقه در معرض تشعشعات مشابه تلفن همراه قرار مى گرفتند و پس از آن  ۱۰  دقیقه این تشعشعات قطع مى شدند. در این حالت، سلول هاى مورد آزمایش در مقایسه با سلول هاى گروه کنترل، دو برابر آسیب DNA  داشتند.
این آزمایش  هم چنین نشان داد که DNA  سلول هاى پیرتر بیش از سلول هاى جوان شکسته مى شوند.
این گزارش مى افزاید که پژوهش حاضر حداقل چهار تا  ۵  سال دیگر زمان لازم دارد تا به نتایج قطعى ترى برسد.
آدلکوفر مى گوید: «ما نمى خواهیم ترس و واهمه در دل مردم ایجاد کنیم اما بهتر است مردم احتیاط لازم را رعایت کنند و مراقب سلامت خود باشند. من به مردم توصیه مى کنم هنگامى که در خانه هستند و امکان دسترسى به تلفن ثابت براى شان وجود دارد، از تلفن همراه استفاده نکنند و تماس هاى خود را با همان خط ثابت برقرار کنند. همچنین اگر مى خواهند از تلفن همراه استفاده کنند، حتماً از هدست استفاه کنند زیرا این وسیله به خاطر فاصله اى که بین گوشى تلفن همراه و مغز ایجاد مى کند، باعث کاهش نسبى اثرات مخرب موبایل مى شود.» سایر دانشمندان معتقدند گرچه این آزمایش جالب است اما نباید مردم دچار وحشت شوند و تلفن همراه خود را کنار بگذارند. دکتر زنون سینکیوتیز، یک مقام علمى برجسته در هیات ملى حفاظت پرتوشناختى انگلستان مى گوید: «دلیلى ندارد که این تحقیق موجب نگرانى مردم شود. نباید بیش از حد نتایج به دست آمده را قطعى و مهم جلوه داد، زیرا براى قطعى شدن نتایج، تحقیقات و زمان نسبتاً زیادى لازم است.»
پژوهش هاى مستقل پیشین در زمینه اثرات تشعشعات تلفن هاى همراه بر سلامت انسان نشان داده که ممکن است این وسیله شیک و پر کاربرد بر بدن انسان اثر سوء داشته باشد. اثرات ذکر شده براى تلفن همراه را بالا رفتن دماى بافت و متعاقب آن سردرد و سرگیجه ذکر کرده اند . اما هیچ پژوهشى که بتواند به طور مستقل تکرار شود و نتایج مشابهى را به دست دهد و نشان دهد که موبایل اثرات مضر دایمى دارد، تاکنون انجام نشده است. هیچ یک از  ۶  تولید کننده بزرگ تلفن همراه در دنیا تاکنون پاسخى به نتایج این پژوهش نداده اند . در یک اعلامیه جداگانه در هنگ کنگ، یک شرکت آلمانى به نام G-Hanz  نوع جدیدى تلفن همراه ارایه کرده است که ادعا مى کند هیچ گونه تشعشع آسیب رسانى ندارد زیرا موفق شده است، سیگنال هاى رادیویى را کوتاهتر کند. مردم هنگ کنگ علاقه مندند که بیشتر وقت خود را از طریق صحبت با تلفن همراه بگذرانند. امکانات تلفن همراه روز به روز بیشتر مى شود و این افزایش شامل استفاده کنندگان هم شده است. کاربردهاى تلفن همراه و تاثیر آن بر دیدگاه افراد نسبت به هم به عنوان یک تعیین کننده و نشانه تعلق طبقاتى از یک سو و سود فراوان و روز افزون حاصل از فروش آن که نصیب شرکت هاى بزرگ مى شود، هر روز بر طرفداران موبایل مى افزاید و ظاهراً اظهارات دانشمندان در زمینه خطر آفرین بودن این وسیله ارتباطى تاثیر بازدارنده چندانى بر خریداران و استفاده کنندگان دایماً در حال افزایش تلفن همراه نداشته است.

نظرات 4 + ارسال نظر
zohreh دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 12:43 ق.ظ http://www.zohrehn.blogsky.com/

salam hajieh jan .
khaste nabashi .
mishe lotf koni manabeie ra ke estefade mikoni ham moarefi koni

منا دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 07:58 ق.ظ http://forsattallayi.blogsky.com

مطالب جالبی رو جم آوری کردی عزیز موفق باشید

هادی دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:04 ب.ظ http://shiz.blogsky.com

سلام
خوبی
انشا الله موفق باشی وبلاگت خیلی باحاله
مطالبتم خیلی توپ و علمیه
وبلاگ یعنی این
ایول دمت گرم
بازم بنویس

محسن پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 09:38 ب.ظ http://rain66.blogsky.com

سلام شما هم وبلاگ خوبی دارین امید وارم موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد