لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

لابراتوار علوم

وب نوشت ‌های دانش آموز سال دوم تجربی

خاموشی مغز در یک چشم بر هم زدن ...


eye


به هنگام چشم بر هم زدن بخش‌هایی از مغز به طور موقت خاموش می‌شوند.

به گزارش BBC ، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لندن دریافته‌اند که در هر چشم بر هم زدن، با بسته شدن چشم قسمت‌هایی از سیستم بینایی در مغز خاموش می‌شوند. به این ترتیب مشخص است که چرا خود افراد متوجه چشم بر هم زدنشان نمی‌شوند به طوری که ما همواره یک تصویر غیرمنقطع از جهان را مشاهده می‌کنیم. یک چشم بر هم زدن بین 100 تا 150 میلیونیم ثانیه طول می‌کشد. ما در هر دقیقه به طور اتوماتیک 10 تا 15 بار پلک می‌زنیم تا قرنیه را مرطوب و اکسیژن‌دار کنیم. طی زمان پلک زدن هیچ نوری وارد چشم نمی‌شود اما به طور هشیارانه متوجه این موضوع نمی‌شویم که همه چیز برای یک لحظه تاریک شده است. هدف تحقیق فوق این بود که تعیین کند چرا افراد از این خاموشی‌های کوچک ناراحت نمی‌شوند. به این منظور از یک ابزار خاص برای ارزیابی اثرات چشم بر هم زدن بر مغز استفاده شد. این ابزار که از کابل فیبر نوری ساخته شده است در دهان افراد داوطلبی گذاشته شد که عینک ضدنور به چشم داشتند و در یک اسکنر تصویربرداری مغز با رزونانس مغناطیسی (FMRI) قرار گرفته بودند. با استفاده از یک نور قوی که باعث شد نور قرمزی به سر بتابد، فیبرنوری از طریق کام، به مردمک چشم را روشن کرد. این بدان معنی بود که نور با تابیدن بر شبکیه چشم ثابت ماند حتی زمانی که افراد شرکت‌کننده چشمک زدند.سپس دانشمندان توانستند اثرات چشم بر هم زدن را مستقل از اثر بسته شدن پلک بر نور ورودی به چشم، تعیین کنند.آنها دریافتند که چشم بر هم زدن فعالیت بخش کورتکس بینایی مغز و دیگر نواحی تحت عنوان بخش جداری و جلومغزی که معمولا زمانی که افراد از وقایع بینایی یا اشیاء در محیط خارج آگاه می‌شوند، فعال هستند را محدود می‌کند.به گفته سرپرست این تحقیق اگر جهان اطراف ما به یکباره تاریک شود ما فورا متوجه می‌شویم اما زمانی که چشم بر هم می‌زنیم با آن که همان میزان کاهش نور ورودی به چشم پیش می‌آید متوجه نمی‌شویم و این باعث می‌شود یک تصویر غیرمنقطع از جهان اطرافمان داشته باشیم.

  

نظرات 2 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 03:07 ق.ظ http://shiz.blogsky.com

این مغز خاموش میشه مگه چراغه
اونوقت آدم میمیره که





هم آوا چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 11:31 ب.ظ http://www.hamava005.blogsky.com

دعوت وبلاگ نویسان برای حمایت از گنجی
اپوزیسیون وبلاگ نویسان، از همه دوستان وبلاگ نویس دعوت می نماید که برای حمایت از لیدر مبارزات سیاسی ایران، به طور همزمان در روز بیستم مرداد ماه در وبلاگ های خود تیتر مذکور را منعکس نمایند:
{وبلاگ نویسان ایران خواهان آزادی اکبر گنجی و حمایت از خانواده وی هستند}
و برای حمایت از هموطنان کرد نیز تیتر زیر را برای 27 مرداد ماه فراموش نکنند:
{وبلاگ نویسان ایران از هر قومیت و آیینی، حمایت خویش را از هموطنان کرد اعلام می دارند}
و تا آن روز با فرستادن ایمیل برای دیگر وبلاگ نویسان ایران، آنها را از اقدام خویش مطلع نموده و همچنین ایمیلهای خویش را در همین زمینه به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ارسال نمایند:
ngochr@ohchr.org
پنجشنبه را فراموش نکنید
پیروز و سربلند باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد